Het was een frisse start..

kronkel

De eerste schooldag waren we met een paar waterdruppels fris begonnen. De eerste weken van het schooljaar waren vol. Er zijn veel mensen die contact zoeken met school: de sportcoaches en de cultuurcoaches, de bibliotheekmedewerker, de nieuwkomersschool. We zijn gestart met levensbeschouwelijk vormingsonderwijs, er zijn contacten gelegd met GGD, schoolmaatschappelijk werk, voedselbos, Gezonde school consulent enzovoort. Daarnaast moeten de leerlingen, maar ook de leerkrachten weer wennen aan een nieuw jaar. De klas is ineens weer ‘een jaar jonger’. De leerkrachten moeten dus weer wennen aan een iets lager tempo, zij moeten een stapje terug. De kinderen moeten juist weer wennen aan het schoolritme, een hoger tempo, moeilijker / meer werk. Ze zetten een grote stap vooruit in hun ontwikkeling. Op school hebben we bovendien nog nooit zoveel kinderen gehad die Nederlands niet als eerste taal hebben. Ook dat is wennen! Ze komen soms net van de nieuwkomersschool waar ze een jaar lang worden ondergedompeld in de Nederlandse taal. Verbluffend, hoeveel ze leren in een jaar tijd. Maar hoe staat het met rekenen, en kunnen ze meedoen met Blink en begrijpend lezen? Een uitdaging voor school, maar zeker ook voor deze kinderen, die soms uit onveilige situaties naar Nederland zijn gekomen. We zijn net twee weken in het nieuwe schooljaar, maar het voelt soms een beetje of we alweer vakantie verdiend hebben. Uit ervaring weten we gelukkig dat leerlingen en juffen snel aan elkaar wennen en dat kinderen relatief snel een nieuwe taal kunnen leren. Als alle contacten weer gelegd zijn, de verplichte documenten geschreven, de zieken en afwezigen vervangen, komen we weer in iets rustiger vaarwater… tot december. Het weer helpt gelukkig wel mee om het gevoel van de frisse start vast te houden 😉