Pettenkwadrant

In groep 7/8 zijn we bezig met het geven van feedback aan elkaar. Dit is niet verplicht. De leerling die feedback vraagt, staat eerst met de rug naar de klas. Alle leerlingen zetten een blokje in een veld. Er zijn vier velden: wit (vertrouwen), geel (te bang, te zielig), rood (grappig ten koste van anderen) en zwart (te dominant). Het blokje kan op de grens van wit en zwart worden gezet (dominant maar met respect voor anderen) of midden in het zwarte veld (dominant zonder respect). Degene die feedback krijgt mag zich daarna omdraaien en kan aan de plaatsing van de blokjes zien, hoe andere kinderen hem / haar ervaren in de klas. Dit kan confronterend zijn! Daarom is de oefening ook voor niemand verplicht. Degene die feedback krijgt mag vragen om een toelichting, maar de plaatser van het blokje is niet verplicht om dat te geven. We merken dat de feedbackgevers dit nog te spannend vinden. Ook als er geen uitleg wordt gegeven bij de plaatsing van de blokjes, kan het voor kinderen aanleiding zijn om na te denken over hun eigen gedrag en hoe dat door anderen wordt ervaren.