Eigenaarschap

In groep 1/2 leren kinderen vooral spelenderwijs. Je hoeft ze daarbij ook (meestal) niet aan te sporen, kinderen willen graag leren. Dat wordt soms al moeilijker als ze een werkje moeten maken. Een tekening maken of kleuren, of een mooie knutsel maken is niet voor alle kleuters hun grootste hobby. In de hogere groepen zijn nog meer werkjes waarvoor je doorzettingsvermogen nodig hebt (bijv. redactiesommen, staartdelingen, tafelsommen, werkwoordspelling).

Herkenbaar toch? Of heeft u een baan waarin alle taken leuk zijn om te doen?

Alle lesstof op de basisschool is in principe voor ieder kind te leren. Het ene kind moet hiervoor meer oefenen dan het andere kind, maar voor iedereen geldt: oefening baart kunst. Daar ontbreekt het soms aan. Er zijn leerlingen die tijdens de les maar een beetje rond zitten te kijken, aandacht trekken van andere leerlingen, zitten te spelen met gum of potlood, enzovoort. Daardoor is lang niet al het werk dagelijks af. Er zijn ook leerlingen die het werk wel afmaken, maar zichzelf niet controleren. Heb ik alles nagekeken (dat is iets anders dan overal krullen zetten)? Begrijp ik wat ik fout deed? Ik ga het nog een keer proberen en nakijken, lukt het nu wel?

De leerkrachten spreken de leerlingen daar wel op aan, maar dat helpt niet altijd voldoende.

Wij denken dat het belangrijk is dat onze leerlingen verantwoordelijk leren te zijn voor hun eigen schoolwerk. Natuurlijk zijn wij er altijd om uitleg te geven. Maar de leerlingen moeten hun taken afmaken en (als dat nodig is) verbeteren. Dit zal voor sommige leerlingen de leeropbrengsten kunnen verhogen.

Daarom zullen we de komende periode beter op gaan letten dat het werk af is. Is het niet af? Dan kan het zijn dat we uw kind vragen even na schooltijd te blijven om het af te maken. Als dat niet uitkomt, kan het werk ook mee naar huis om af te maken. Dat is van school uit niet bedoeld als straf. Het is bedoeld als extra service.

We hopen dat u dit thuis ook ondersteunt. Krijgt uw kind een keer werk mee naar huis, dan kunt u helpen door uw kind er thuis aan te herinneren dat dit werk nog gemaakt moet worden. Heeft u problemen met deze aanpak, dan bent u uiteraard van harte welkom om dat met ons te bespreken.