Voorlezen: waarom?

In groep 3 en 4 besteden we veel aandacht aan het leren lezen. Waar het in het begin nog gaat om de eerste letters en woordjes te leren lezen, gaat het in de groepen hierna over het nauwkeurig en op tempo leren lezen en (heel belangrijk) begrijpen wat je leest. Voor alle kinderen helpt het als ze veel lezen. Leesplezier is daarvoor erg belangrijk. Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen. Heeft u dat op jonge leeftijd niet gedaan, dan is het nooit te laat om alsnog te gaan voorlezen!

Er zijn nog meer voordelen aan het (voor)lezen:
– het versterkt de band tussen ouder en kind
– het concentratievermogen wordt geoefend
– het stimuleert de hersenen en het vergroot de woordenschat
– het zorgt voor zelfvertrouwen
– het ontwikkelt de fantasie

Op school werken we aan een mooie collectie boeken, leeslessen, voorlezen en leesplezier. Wat wij doen kan beter ‘landen’ als uw kind thuis al geleerd heeft dat boeken leuk zijn (door het voorlezen). Maar ook als uw kind al zelf kan lezen, blijft het fijn om voorgelezen te worden uit een mooi boek.

Wist u dat u uw kind gratis lid kunt maken van de bibliotheek?!

Lezen is gezellig en leuk, super leerzaam en belangrijk!