Debatteren in groep 7/8

kronkel

In groep 7/8 zijn we druk bezig met het project van Blink ‘Stem op mijn partij’ en de ‘Derde Kamer’. We leren hoe het werkt in de politiek. Het vormen van meningen op stellingen is hierbij belangrijk. Vorige week zijn we begonnen met het debatteren. Er zijn drie partijen in de klas. De roze, groene en blauwe partij. Elke partij moest een stelling verdedigen. De drie stellingen waren:
– Alle leerlingen moeten tot 18.00 uur naar school
– De scholen worden afgeschaft, voortaan krijgt iedereen thuis les via de computer
– Kinderen moeten zelf kunnen bepalen wat ze leren op school.
De partijen kregen voorbereidingstijd om hun stelling te verdedigen en om argumenten te bedenken tegen de stelling van een andere partij. Vervolgens gingen we in debat.

Iedere partij vertelde binnen twee minuten, waarom de stelling goed was en daarna mochten anderen er op reageren. Het verliep best goed. Leuk om te zien hoe overtuigend kinderen de mening kunnen vertellen. Hierna volgen nog een aantal andere stellingen die de partijen moeten verdedigen. Daarna is het de bedoeling dat de klas stellingen bedenkt om daarover te debatteren. Hiervan wordt een verslag gemaakt en opgestuurd naar De Derde Kamer. Wie weet winnen we en mogen we een dagje naar Den Haag naar de Eerste en Tweede Kamer…